torsdag 6 maj 2010

Telefonen

Jag förstår att ni kräver detaljer. Jag förstår att ni känner min ångest och min ilska. Framförallt är ni ju så sympatiska att ni nog också känner min sorg.

Såhär var det.

Jag och Lilla E låg i sängen och drog oss. Vi är ju hemma idag. Jag behövde gå på toaletten och eftersom jag inte rör mig många meter utan min iPhone så fick den följa med. När jag skulle lägga den på handfatet så gled den. Såklart. Den gleeeed och krasch bom bang. Ingen touch screen längre. Glas på golvet.

Och skydd? Tsss. Tror ni att jag har fått tummen ur och kunnat bestämma mig? Det är ju ett så svårt beslut det där med vilket fodral man ska ha.

Ringde till maken, nästan med gråten i halsen. "Det går att laga för någon femhundring". Han mailade någon han känner som hade gjort det. Fick en webbsida. Jag gick in där. Fattade bara att just till min modell kostade det minst 60 dollar, kanske över 100. Jag fattade inte riktigt, bara att jag hade fel modell, den som kostade mest att laga.

Googlade lite. Hamnade på en artikel jag tidigare har läst. Om att iPhone är den telefon som går mest sönder, enligt If. If är mitt försäkringsbolag.

Hamnade i ett forum där en kille skrev att hans pappa hade ringt "Försäkringskassan" och fått hjälp mot självrisk. Skrattade gott och bestämde mig för att ringa min "Försäkringskassa".

Ringde If och fick prata med trevliga Lotta. Hon berättade att det där går så bra att laga och (för jag har ju fetaste hemförsäkringen så då ingår lagning av iPhone som klantiga nätberoende mammor tappar på klinkergolv). Hon upplyste mig om att egentligen har jag 1500 i självrisk och innan jag hann säga något så berättade hon ATT JAG ÄR EN SÅ BRA KUND HOS DEM så jag har 1400 i självrisksrabatt.

Så för 100 kronor får jag min telefon lagad och hemskickad på 5-7 dagar.

Jag borde vara lycklig, jag borde hoppa runt och vara glad över att det löser sig så lätt men ni fattar vad det här betyder va?

5-7 dagar utan iPhone. Och under dessa 5-7 dagar är det en halvdag, en helgdag och en klämdag. Det kommer minst att bli 10 dagar, förutsatt att hon skickar sina papper till mig idag. Så om jag ska vara realist är det minst två veckor. Det är en halv månad. En halv månad utan min iPhone.

Gamla Ericsson, here I come. Du har just uppgraderats från väckarklocka till telefon. Hoppas du inte är sur och vill ställa upp.

12 kommentarer:

Olivia sa...

SKYDD SKYDD SKYDD, nu ska du köpa skydd va? ;-) Förstår att det känns jobbigt! Två veckor är alldeles för länge utan sin iPhone!

Men du! En sak jag reagerade på, väldigt viktig sak! Varför använder du inte iphone som väckarklocka???

Pernilla sa...

Jag veeet. Det var ju inte första gången jag tappade den heller. :) Jag ska köpa skydd. Jag ska.

Jag litar inte på min iPhone som väckarklocka. Jag tankade först ner en väckarklocksapp men då måste man ju ha bara den igång. sEdan hittade jag hur man kunde göra men då var jag så van att ha min gamla somväckarklocka så den får hänga med. Jag har lite separationsproblem så det känns tryggt att den är kvar hos mig. :)

Malin W sa...

Om man nu ska se något positivt i bedrövelsen (klämkäckt, klämkäckt) så är det skönt att läsa om ett försäkringsbolag som faktiskt ger god service.
Lite som att läsa om politiker som faktiskt talar sanning, os-vinnare som inte dopar sig och Hollywoodstjärnor som inte gör kosmetiska ingrepp.
Overkligt på något sätt. ;)

Pernilla sa...

Precis Malin, visst är det overkligt! Jag trodde att det minst skulle gå på en tusenlapp och hade det där med 1500 i självrisk i bakhuvudet. Så en hundring känns nästan som en lottovinst! Lika trolig liksom. :)

Olivia sa...

Så sant det Malin skrev! :)

Du kan vara glad att den inte gick sönder första gången och inte mer än så denna gång! När jag tappade den så gick inte bara skärmen sönder utan också kretskortet! Slutfaktura: 2500 kr!!! Aj aj aj! Och jag HADE SKYDD PÅ!!! Surt eller surt!?

Jag älskar verkligen väckarfunktionen på iphone, roligt att det är så olika. Jag har en väldigt mild och fin musik och vaknar fint... :) Fast du behöver väl ingen väckarklocka med dina tjejer eller?! ;-))))

Z sa...

Men då så! Tänk vad fint det kommer vara ute när du får tillbaka din Ifån! Hur grönt det kommer vara, hur varmt det kommer vara, inga sjuka barn längre. allt kommer vara bättre då! ;-) Se det så... :-D

Pernilla sa...

Och vad smal jag kommer vara! Eh. Nähä inte. :)

Lilla O sa...

Ännu en anledning för mig att vänta med i-Phoneinköp (mer än att jag är så himla snål) Jag tappar min stackars skruttmobil flera gånger om dagen och den lite nyare jag hade glömde jag på bussen. Kanske ska ringa och kolla försäkringsbolaget innan jag ens tänker på att skaffa någon. Det låter som sagt lite overkligt med ett så trevligt bolag som ditt.

Malin Persson Giolito sa...

Om den hade dött på riktigt hade den kunnat träffa min i Ipodhimlen. Jävla skittelefon. Jag väntar på mitt förskott så att jag kan köpa en ny. Suck.

Malin Persson Giolito sa...

Om den hade dött på riktigt hade den kunnat träffa min i Ipodhimlen. Jävla skittelefon. Jag väntar på mitt förskott så att jag kan köpa en ny. Suck.

Malin Persson Giolito sa...

Och de där dubbla inläggen var då inte ngn hämnd om du trodde det. Antagligen helt enkelt min skitmacs fel.

Pernilla sa...

Lilla O, visst gör det.
Och Malin, jag ser att du är på strålande humör idag. Tack för att du kikar in och delar med dig. Och dubbla inlägg från dig är alltid helt okej. Och jag håller med om skitmac. Puss.