tisdag 11 maj 2010

Politikhörnan

Jag är jättesugen att rösta rödgrönt. Verkligen. Varför denna jakt på folk som bor i hus? Det drabbar inte de personer som de rödgröna "vill åt" (ja, jag upplever att de vill åt), det drabbar ganska många vanliga medelinkomsttagare och antagligen mest pensionärer som har köpt sitt hus för länge, länge sedan och nu ser hur taxeringsvärderna bara går upp och upp.

Och så är det det här med RUT. Varför dra undan ett avdrag som genererar massor av jobb? Jag fattar inte. Jag fattar grejen med att alla inte tycker att det är okej med folk som städar åt en men jag fattar också att många har lyckats starta egna företag och försörja sig och ge andra jobb på att just städa åt andra. Framförallt många invandrarkvinnor som kanske inte alltid har lättast att hitta jobb. Då är det ju dumt om de lyckas hitta ett själv och kan jobba utan att jobba svart och inte ha något skydd.

Men vad vet jag. Jag är väl inte tillräckligt politisk kunnig eller insatt för att förstå logiken.

8 kommentarer:

Olivia sa...

Du skrämde mig först, när jag läste första meningen... hehe! ;-)

MonasUniversum sa...

Att du ens vågar!

Pernilla sa...

Jag vet Mona, men jag har inte lika många läsare som du så det märks nog inte när jag yttrar mig. ;) Och så bor jag inte på fina gatan heller - he he. :)

Olivia, du ser hur bra jag är på att bygga upp en story. Ha ha ha!

Olivia sa...

Haha Mona, det var roligt skrivet...

Pernilla, Klart du är bra på att bygga upp en story! Jag ser fram emot att få hålla din bok och stolt skryta om att jag minsann känner författaren som gav mig så fint stöd när jag höll på att gå under för 2,5 år sen!

Åsa sa...

Jag är mer inne på förskolan. I vår kommun har vi haft blått styre hur länge som helst. Förskolegrupperna är nu på 24 barn 1-6 år och 3 personal. Vad de gör? Försöker avvärja faror mest. Vilket de naturligtvis inte lyckas med för det är en omöjlighet att hålla koll på så många småttingar. Jag har fullt upp med mina 3 när vi är ute och leker... Vad moderaterna vill göra åt saken? Sänka skatterna ännu mer så att de kommunala förskolornas budget stramas åt ytterligare. Vi har redan Sveriges lägsta kommunalskatt. Men moderater har väl inga barn i förskolan...

Anonym sa...

Ja vem ska man rösta på? Fastighetsskatten kommer inte på långa vägar ge det tillskott som de RödGröna lovar. Det är bara en markering att de kommer att ta från de rika?? och ge till de fattiga??
Cinna The Rich Bitch (insidan pratar jag om här!)

Pernilla sa...

Och det värsta är att hur man än röstar så blir det fel för alla läger hittar på konstiga saker. Så pest eller kolera men rösta bör man ändå.

Mia, Businessmorsan sa...

En röst på de rödgröna är ett antal kliv närmare Grekland...

Och kom ihåg att hur gärna man än vill ha fler förskolelärare (det vill vi väl allihopa med småbarn) så måste de finansieras av arbeten i näringslivet. Varenda en!

Därtill kommer RUT och ROT och fastighetsskatt...

Jag har bestämt mig för länge se'n. Typ för 26 år sedan när jag fick rösträtt. Och ni...??

/ Mia, Businessmorsan