söndag 23 maj 2010

Nej

Har faktiskt inte hämtat mig än. Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva denna dag. Om du gillar osammanhängande och långa texter så ska du fortsätta läsa. Annars kan du kika in imorgon eller så.

Scen 1. Jag och Lilla E ska gå. Vi har en tid att passa. Vi ska hämta Stora hos en kompis och tillsammans med dessa vänner ska vi iväg. Jag vill att Lilla ska ta på sig galonbyxor. Hon vägrar. Jag talar om att vi då stannar hemma. Punkt. Hon börjar skrika. Och gråta. Och säga dumma mamma. Detta håller på i tio minuter. Då börjar jag skrika. Till slut tar hon på sig byxorna samtidigt som hon tokgråter. Jag mår skit.

Scen 2. Vi kommer till vännerna. Som har glömt att hålla koll på tiden. Vi missar det vi skulle gjort. Galonbyxorna behövs inte. Jag och Lilla har bråkat i 20 minuter om något som ändå inte behövdes. Vi går in och leker en stund.

Scen 3. Alla inblandade är hungriga. Vi bestämmer att vi åker till Mc Donald's. Mitt i maten blir Lilla E bajsnödig. Jag hatar när mina barn behöver gå på offentliga toaletter. Det är tillräckligt jobbigt när jag själv behöver gå på dessa äckliga ställen. Toan på detta Mc Donald's var inte ett av de renare ställen jag har varit på. Om man säger så.
Jag försöker lägga papper på sitsen men för att nå pappret måste man sträcka sig under handtorken. Och då vet ni vad som händer. Blir tokig men får till slut fast pappret samtidigt som Lilla E lite halvpanikigt säger "jag bajsar på mig." Det gör hon inte och allt är frid och fröjd. Hon har börjat bli stor och frågar mig när hon sitter där "mamma, varför måste man ha papper på toan?".

Sedan ska jag torka henne. Pappret sitter i behållaren och jag når inte när hon sitter i vägen. Jag försöker böja mig och det enda som händer är att handtorken börjar blåsa igen. Jag böjer och vrider och får jävligt ont i nacken och det sprutar varmluft på hela mig. Pappret har fastnat någonstans högst upp och till slut skriker jag frustrerat. Frustrerad över hur fan de möblerar och monterar toaletter och frustrerad över att allt därinne är så äckligt och frustrerad över att jag mår så dåligt när det är äckligt. Varför kan de inte bara städa på de där toaletterna ibland?

Sedan följer dagen ungefär samma tema. Jag säger en sak, mina barn säger emot. Jag säger en sak, mina barn säger emot.

Vid ganska många tillfällen är de också arga på varandra. När jag lagar middag hör jag från allrummet en trappa upp hur Stora E skriker på Lilla E "du förstör min framtid!" Hon spelar nämligen på deras lilla hemska piano (jag har köpt, vet inte vad jag tänkte den dagen) och sjunger i mikrofonen och Lilla stör. Stora ska ju vara med i melodifestivalen så hon måste öva.

På tisdag är förskolan och skolan stängd. Maken stannar hemma. Det är nog bäst för alla. Jag är inte så bra på det här jobbet.

2 kommentarer:

La vie et moi sa...

Been there, done that...

Jag gillar pdf:erna som man kan ladda hem i det blå fältet här:

http://mindrebrak.se/template01.asp?id=8BA00178-FBA5-45D2-A6AF-7F1B78B84A99&level=1&selected=Praktiska%20r%C3%A5d

/nina sa...

ugh, såna dagar har jag med ibland.... kan bara trösta med att det blir bättre! Nu är mina 8 och 11 och vi har iallafall inte dom där galonbyxkonflikterna eftersom dom har lite mer eget vett och fattar att dom blir blöta och isåfall får stå sitt eget kast... underlättar kan jag säga.

andas in, andas ut - imorgon är en ny och underbar dag.